2013. június 4., kedd

Lycanthrope, vérfarkas és farksember

Korábban már írtam róla, de azt hiszem, kissé félreérthető voltam, mert akadt pár értetlenkedés, ezzel a két... fajjal - pontosabban elnevezéssel - kapcsolatban, amik valójában egyek. Eredetileg.

Wikipédia következik!
"A farkasember vagy vérfarkas olyan ember, akit egy átok farkassá változtatott. Ilyenkor emberi mivoltából kivetkőzve viselkedik. Eredeti görög neve, a λυκάνθρωπος, a görög lükosz (farkas) és az anthróposz (ember) szavak összevonásából keletkezett."

Likantróp, vérfarkas, farkasember, ezek a kifejezések ugyanazt a mitológiai, néphiedelmi lényt jelölik. Kultúránként, de még régiókként is változhat annak a hagyománya, hogy hol hogyan néz ki, vagy hogyan lehet ezzé a lénnyé válni. Az is területenként, országonként más és más, hogy milyen rendszerességgel változnak át és mitől. Egy XVI. századi svéd író szerint a litván vérfarkasok egy speciális alapanyagokból készített sörtől változnak át - köze nincs a Holdhoz. A ciklikusság elsőnek talán az olaszoknál jelent meg és kötődött a teliholdhoz.
Egyetlen mitológia sem szedi szét őket külön fajokra, alfajokra - ez a húzás a saját kis agyszüleményem. Szóval mielőtt bárkit félrevezetnék (vagy ha már megtettem, visszairányítom): nincs különbség lycan és vérfarkas között eredetileg, ez csak a Harapj meg!-en belül él.

Miért?
Mit mondjak? Írói szabadság. XD Dan Brown a kezdő hosszúsági kört is elgörbítette, hogy Párizs és London egy vonalba essenek (itt szólok: nem esnek! XD)
Az elnevezéseken kapva kiagyaltam a vérfarkasoknak két alfajt: a lycanthrope-ot és a farkasembert. Ennek oka csupán annyi volt, hogy más fajokat is szerettem volna, de a farkas-jelleget megtartva, így lettek a teliholdanként dühöngő szörnyetegekké váló vérfarkasok, akiket a könnyebbség kedvéért nem őrült-vérfarkasoknak, hanem lycanoknak hívok.

Még pár elnevezés (wiki):
"A csehek ősi mitológiájában vlkodlak, a lengyeleknél wilkolak a neve; egyéb szláv elnevezései vukodlak, vukodlak, vurkolak, kudlak; a germánoknál werwolf (ógermán emberfarkas jelentésű szó, ebből a mai angol werewolf); a románoknál priculici vagy a szláv névből származó vîrcolac."
Ezeket a jövőre nézve mutatom. Esélyes, hogy lesz még farkasos sztorim, és ha "vukodlak" néven illetem az egyik fajt, aminek ember tagjai farkassá változnak, de valamivel megspékelem, az sem lesz eredetileg más, mint vérfarkas/farkasember/likantróp. Csak azon az általam kreált világon belül fognak úgy működni, ahogy. (Gondoljatok csillámvámpírékra. Na, én is ezt játszottam, csak reményeim szerint nem olyan bődületesen bután, mint Meyer. Bocsi a Twilight-rajongóktól!)

Összegezve: aki ilyen jellegű felbontásba botlik 2008 (Harapj meg! első változatának születési éve) utáni sztoriban (természetesen netre gondolok) és felhorkan, hogy marhaság, az engem szidjon, én nem bírtam magammal és tettem különállóvá a lycant a vérfarkastól. Bár azt hiszem az Underworldben is van némi különbségtétel... vagy keverem, mert ott csak a hibrid meg a vámpírok és a vérfarkasok vannak...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése